hiburim - סטרס ואורחות חיים נתונים עולמיים
   
 
   
 

 סטרס ואורחות חיים נתונים עולמיים

סטרס ובטיחות, בריאות,תפוקה ותרבות ארגונית
סקירת ממצאים עולמיים
 
העליה המתמדת ברמות סטרס במקום העבודה היא מעמסה לעובדים למעסיקים. מחקרים שנעשו ע"י משרד העבודה האמריקאי ואגוד הפסיכולוגים האמריקאי קובעים שבשנים האחרונות היתה עליה של 20.3% באבדן ימי עבודה שנגרמה כתוצאה מחרדה וסטרס.
 
מחקרים אלה מוכיחים שסטרס משפיע על תפוקה, בטיחות ורמת המורל בקרב עובדים, וכולם מסכימים שפתוח סביבת עבודה בריאה זו הדרך היחידה להפוך את הנטייה הזו.
 
סקר שערך המוסד הלאומי האמריקאי לבטיחות תעסוקתית ובריאות (National Institute for Occupational Safety and Health) מראה שארבעת גורמי הסטרס המרכזיים במקום העבודה הם:


1.עומסי עבודה 46%
2.גורמים בין אישיים ( מערכות יחסים) 28%
3.קונפלקטים בין עבודה וחיים אישיים 20%
4.העדר בטחון תעסוקתי 6%
 
 
 
סטרס ובטיחות
בעבר, חברות התמקדו במניעת תאונות ולא בהשפעתה של סביבה תומכת בריאות על יכולתם של עובדים לבצע את תחומי האחריות שלהם.
היום, חברות רבות מתחילות להתמקד במערכת היחסים בין בריאות ואורחות חיים לבין בטיחות,תפוקה ורמות בצוע של עובדים.
 
 
האגודה האמריקאית להנדסת בטיחות (ASSE )
בשנת 2011 אשרה המועצה ליישומים וסטנדרטים של האגודה האמריקאית להנדסת בטיחות
( ASSE ) הקמת שלוחה לבריאות ואורחות חיים (Wellness). שלוחה זו הוקמה מתוך ההבנה ש Wellness במקום העבודה הינו גורם משמעותי בבטיחות, בריאות ותפוקה ועל מנת לעלות את המודעות ולחנך את חבריה בנושאים של אורחות חיים ובריאות, אישיים וגלובליים, ובקשר של אלה לבטיחות.
 
 השלוחה לבריאות ואורחות חיים פועלת ליצירת בסיס ידע, כלים ומשאבים על מנת לחזק את יכולתם של אנשי מקצוע בתחום הבטיחות להשפיע על עובדים לקבל החלטות חיים נכונות אשר מקדמות סביבת עבודה בטוחה ובריאה יותר ועובדים שבעי רצון יותר.
 
השלוחה לבריאות ואורחות חיים מגדירה את המושג "בריאות ואורחות חיים" כתהליך פעיל תמידי של העלאת המודעות לתהליכי קבלת החלטות המקדמות חיים מאוזנים בריאים ומספקים. נושאי הליבה בתכניות קידום בריאות ואורחות חיים הם: תזונה בריאה, בקרת משקל, פעילות גופנית, בקרת סיכונים כמו עישון, צריכת אלכוהול וסמים, טפוח גישה חיובית לחיים ויכולת להתמודד עם גורמי סטרס.
 
מקבץ נתונים
1.בסקר עולמי עצמאי שערכה קבוצת ריגוס בקרב 1000 חברות ב 15 מדינות נמצא ש 6 מתוך כל 10 עובדים חווים רמות סטרס גבוהות. עוד נמצא שככל שהארגון גדול יותר ( מעל 1000 עובדים) רמות הסטרס עלו בהקבלה.
 
2.עלות סה"כ התאונות בתעשייה האמריקאית בשנת 1996 היתה 121 ביליון דולר בקרוב. נתון זה כולל אבדן 80 מיליון ימי עבודה. (עפ"י המועצה הלאומית האמריקאית לבטיחות)
 
3.ההפסד הישיר והעקיף לתוצר הלאומי הגולמי בארה"ב כתוצאת סטרס  הוא קרוב ל- 300 מיליארד $ לשנה.
ביוני 2011 התפרסם מאמר בבטאון האמריקאי לרפואה תעסוקתית וסביבתית המציג מחקרים הקושרים קשר ישיר בין בטיחות ותוצאות בריאות במקומות עבודה בהם שולבו תכניות לקידום בריאות ואורחות חיים. המחקר הראה ירידה במספר הנפגעים מתאונות וירידה באבדן ימי עבודה כאשר הוטמעו תכניות לקידום בריאות ואורחות חיים ויצירת סביבת עבודה ממוקדת בריאות.
 
אירופה
דו"ח  של המכון לעבודה, בריאות וארגונים בביה"ס לניהול של אוניברסיטת נוטינגהם, אנגליה,  ברשותו של פרופ טום קוקס, היה בסיס להכרזתה של הסוכנות האירופאית לבריאות ובטיחות על סטרס במקום העבודה כנושא מרכזי לפעילות הסוכנות בשנות האלפיים בגלל הקשר הישיר שנמצא בין רמות סטרס לאבדן ימי עבודה ובטיחות.
 
 
סטרס במקום העבודה ובריאות
המוסד הלאומי האמריקאי לבטיחות תעסוקתית ובריאות (National Institute for Occupational Safety and Health) מציג מחקרים רבים שנעשו ב 20 השנה האחרונות המוכיחים קשר בין סטרס במקום העבודה והתפתחות מגוון מצבי בריאות. קל יחסית לזהות סימפטומים ראשונים הקשורים להשפעתו השלילית של סטרס על הבריאות אך שמדובר במחלות כרוניות המתפתחות על פני זמן ממושך יותר, הרבה יותר קשה לזהות את הקשר.
 
 
מקבץ נתונים
חשיפה לסטרס מעלה סיכוי לדלקות וירליות מ 74% ל 90% .

75% מהביקורים אצל רופא המשפחה נובעים מסטרס ולא ממחלות ספציפיות.

 אנשים בסטרס צפויים פי 4.5 להתקף לב מאנשים רגועים.
 
סטרס והתנהגות במקום העבודה
סקר שנערך ע"י המכון הלאומי האמריקאי לבריאות ובטיחות תעסוקתית ( NIOSH ) מציג את הנתונים הבאים:

1. 60% מהנשאלים טענו שלסטרס במקום העבודה יש קשר משמעותי יותר להתפתחות מצבי בריאות מאשר לסטרס משפחתי ו/או כלכלי.
 
2. 80% מהנשאלים חווים סטרס במקום העבודה ומחציתם הסכימו שהם זקוקים למיומנויות להתמודדות עם סטרס.
 
3. 29% הודו שצעקו או התפרצו על עובדים או עמיתים בגלל סטרס במקום העבודה.
 
4. 14% טענו שהיו עדים לפגיעה במכונות או ציוד כתוצאה מהתפרצויות זעם.
 
5. 42% טענו שצעקות ואלימות מילולית נפוצה במקום העבודה.
 
5. 10% טענו שהם עובדים באווירה בה אלימות פיזית התרחשה כתוצאה מסטרס.
 
6. 25% מההנשאלים דווחו על התפרצויות זעם במקום העבודה כתוצאה מסטרס.
 
7. 62% טענו שהם סובלים מכאבי צוואר, כאבי עיניים וידיים והפרעות שינה באופן יום יומי כתוצאה מסטרס במקום העבודה.
 
נמצא שבמקומות עבודה אשר עודדו עובדים להשמיע את תחשותיהם לגבי סביבת העבודה ולקחת חלק בקבלת החלטות רלונטיות לסביבת העבודה היה שינוי משמעותי לטובה בתרבות הארגונית וירידה בולטת ברמות סטרס. עוד נמצא שלשיפור מערכות היחסים והתקשורת בין ובתוך צוותי עבודה, שיתוף עובדים בקבלת החלטות, הגמשת שעות העבודה, עבודה בצוותים סביב מטרות משותפות והטמעת כלים לפתוח מקצועי ומנהיגות ניהולית היתה השפעה משמעותית להורדת רמות סטרס ועליה בבטיחות.
 
במאמר שפורסם במדור הכלכלה של עיתון הגרדיאן היוקרתי,  ניר מרקס מאגוד הכלכלה החדשה האנגלית (New Economics Foundation (Nef)) מוכיח ב 10 שנות מחקרים שאנשים שבעי רצון הם אפקטיבים ופרודוקטיבים יותר במקום העבודה. הם מעורבים יותר בתהליכי עבודה, יצרתיים יותר ובעלי ריכוז גבוה יותר. ההבדל בתפוקה בין אנשים שבעי רצון ואנשים שאינם שבעי רצון במקום העבודה יכול לנוע בין 10% במשימות שחוזרות על עצמם ועד 50% בתחומי שרות ותעשיות יצירתיות. זה המון במונחים של רווח.
 
 לסיכום
לקידום אורחות חיים במקום העבודה השפעה חיובית ישירה על בטיחות, בריאות, תפוקה ורווחיות.
העלאת המודעות והקניית כלים להתמודדות עם סטרס במקום העבודה הינם גורמים מרכזיים בהטמעת תרבות ארגונית המקדמת אורחות חיים בריאות.
 
ג'ון ג'יקובס: מומחית לטיפול רגשי ופתוח הון אנושי, בעלת 26 שנות ניסיון, מנחה סדנאות להתמודדות בריאה עם סטרס במקום העבודה ומלווה ארגונים וחברות בפתוח והטמעת תרבות של Wellness , בכלל זה כלים ניהוליים וארגוניים ליצירת מערכות יחסים ועבודת צוות תומכי Wellness.

 
 
 
 
 
 
 
לקבלת עותק בחינם לחצו כאן 

 
 
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים